Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur tar jag bort efterlevandeskyddet?

Hur tar jag bort efterlevandeskyddet?

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Tack för att du ställer din fråga. Beroende på vad du har för typ av försäkring så finns det olika tillvägagångssätt. Nedan finner du de vanligaste försäkringstyperna där det är din valcentral som administrerar borttag av skydd till efterlevande.

    Försäkring - Valcentral - Telefonnummer
    ITPK Egenpension (ITP)  - Collectum: 020-40 85 00
    ITPK Egenpension (ITP)* - Valcentralen: 0771-44 44 00
    BTPK, FTPK - Valcentralen: 0771-44 44 00
    PPA13 - Valcentralen: 0771-44 44 00
    SAF-LO - Fora: 08-787 40 10
    PA-KFS - Pensionsvalet: 020-65 01 11

    Vid övriga försäkringar så är det i regel vi som administrerar borttag av skyddet. Kontakta oss gärna per telefon eller via vårt mejl formulär.

    I regel så är det alltid vi, oavsett vad du har för försäkring, som tar bort skyddet om det är så att du har startat utbetalningen och eller är över 65 år.

    *ej kollektivavtalad
    .
    Trevlig sommar! 

    Malin
  • hej

    jag vill ta bort mitt efterlevnadsskydd på mitt sparande här på SPP, hur gör jag?
    Anneli Ortner
  • Hej Anneli,

    Tack för att du kontaktar oss.

    För att vi skall kunna hjälpa dig med ditt ärende på bästa sätt ber jag dig vänligen att kontakta oss per telefon på nummer 0771-533 533 alternativt att du kontaktar oss per e-post här. Detta på grund av sekretess.

    Kontaktar du oss per e-post så behöver du inkomma med ett försäkringsnummer och din e-postadress bör vara verifierad på vår hemsida.
    1. Verifierad e-postadress
      Detta gör du genom att logga in på vår hemsida här och sedan följa stegen nedan:

      - Klicka på Mitt SPP längst upp på den röda bannern
      - Under Mina inställningar klickar du på Kontaktuppgifter
      - Skriv in din e-postadress och klicka på Spara kontaktuppgifter

      Observera att e-postadressen behöver överensstämma med den du mejlar oss från för att vi ska kunna hjälpa dig.

    2. Försäkringsnummer
      Ditt försäkringsnummer hittar du vid inloggat läge på vår hemsida eller på tidigare utskick från oss. 
    Kontaktar du oss per telefon så behöver du kunna legitimera dig med ett BankID alternativt kunna besvara på våra kontrollfrågor.

    Jag önskar dig varmt välkommen åter och en fortsatt fin dag!
    Nathalie
  • har försökt ringa flera gånger nu, får bara ett meddelande, att jag ska försöka senare, igen
    Anneli Ortner
  • Hej igen Anneli,

    Vad tråkigt att du inte kommer fram på vår telefon. Vänligen återkom med ditt telefonnummer och en tidpunkt som du önskar bli kontaktad, så ringer vi dig istället.

    Med vänlig hälsning,
    Nathalie

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.